Mat som gör skillnad för din rehabträning

Hur äter man för att snabbare komma tillbaka till normal träning eller normalt liv efter en skada? Finns det något man kan göra för att processen ska gå snabbare?

Absolut! Här kommer några tips.

Idrottsskador

Ordinarie vårdsektor och den sektor som är specialiserade på idrottsskador är totalt olika gebit. Du kan få helt olika behandling av din skada i dessa två inriktningar. Det betyder inte att den ena är bättre än den andra, men det betyder att du behöver välja vårdinriktning utifrån dina behov. Om du idrottar och vill komma snabbt tillbaka på ett stabilt sätt behöver du välja en idrottsskadespecialist. Vid rehab av idrottskador är det viktigt att du äter rätt för att främja läkning och komma tillbaka så fort som möjligt. Överhuvudtaget – vem vill inte det!

Mentalt

Rehabilitering är både mentalt och fysiskt. Du kan hjälpa kroppen på två sätt, dels genom att äta rätt och dels genom att tänka rätt. Kroppen reagerar på båda. Om du mår dåligt psykiskt öppnas smärtportarna till den fysiska smärtan, och om du inte äter rätt minskar energin, cirkulationen kan försämras och de byggstenar som du behöver för att läka snabbare saknas.

Mentala delar handlar också om den inställning du har till skadans läkning, om du är positiv och har mål – detta är en viktig del även för en idrottsskadespecialist vilket gör att ni tillsammans arbetar mot samma mål och kan maximera resultatet.

Kosten

Den riktiga katapulten i ditt tillfrisknande är kombinationen mellan psykologiska faktorer och din kost. Förutom den rehabträning du bedriver är kosten en mycket viktig faktor. Om du inte får i dig tillräckligt med proteiner minskas förmågan till muskelns uppbyggnad och helandet av skadestället tar längre tid. Protein är kritiskt för reparationen, speciellt när rehabprogrammet kommer igång.

Vad är bra proteiner?

Ju renare produkter desto bättre. Kyckling och magert nötkött är bra proteinkällor precis som fisk och ägg. Drick hellre mager mjölk och ät mager ost, då den magra osten ofta har en högre proteinhalt. Leucine är en viktig aminosyra som du behöver, den finns i bland annat tonfisk och sojabönor. Det finns även betydelsefulla vitaminer och kolhydrater som du kan tillföra, läs också vad Elitrehab skriver om detta.

Att undvika

Alkohol har inget positivt att komma med under en rehabperiod och du ska även vara försiktig med att stoppa i dig för mycket antiinflammatoriska medel. Dessa ska bara användas exakt vid rätt tillfälle och inte mer. Vid en studie utförd av forskare på Karolinska Institutet konstaterar man att en person som intar höga doser av antiinflammatoriskt läkemedel under lång period – och samtidigt styrketränar – får sämre effekt av sin träning än den som intagit en låg dos av acetylsalicylsyra (t ex Treo). En välbalanserad kost är utan tvekan ett vinnande koncept.