Matens relation till vitaminer och kosttillskott

Maten utgör den primära källan till hur mycket mineraler och vitaminer vi får i oss. Genom att äta en balanserad kost så går det att bli mer hälsosam. Det finns gott om livsmedel som gör att du mår bättre, får mer energi och håller dig friskare. Kombinerar man en hälsosam kost med träning så håller man sig friskare och mår bättre. Äta nyttigt behöver absolut inte vara tråkigt eller ensidigt. Genom att välja rätt råvaror och produkter går det att laga rätter som förgyller vardagen. För att du ska få lite inspiration kommer det här några tips på vad man kan äta och tips på råvaror som förgyller vardagen.

Härliga frukostar som maxar dagen

Frukosten är det viktigaste målet på dagen. Startar man dagen med rätt kost så blir man piggare och håller sig mätt länge. Nästan alla forskare är överens om frukostens betydelse, därför kan det vara bra att lägga lite tid och omsorg på frukosten. För den som inte gillar att äta frukost så är nyttiga och goda smoothies ett mycket bra alternativ. Testa gärna att ha i spirulina eller ingefära som innehåller många antioxidanter. Gröt är också en bra frukost och här kan man med fördel välja havregryn med extra fiber. Toppa gärna med färska frukter och bär, det är inte bara nyttigt utan det lockar ögat. Den som gillar müsli kan enkelt göra sin egen och på så sätt få ned sockerhalten. Vill man ha lite sötma kan man blanda i kokos och lite vaniljpulver.

Träning, kosttillskott och mat

Den som tränar kan behöva få i sig mer vitaminer och mineraler än om man inte tränar. Kroppen kan behöva tillskott av näringsämnen för att prestera bättre vid träning. Det gäller även den som exempelvis är gravid. Därför kan det vara bra att köpa sina tillskott genom exempelvis apohem.se/halsa-traning/vitaminer-kosttillskott som har ett bra utbud. Omega 3 är ett exempel på ett bra tillskott, framför allt om man inte äter fisk. Något som också kan vara svårt att få i sig är A-vitamin och då kan man välja ett tillskott av betakaroten. Nyttiga mellanmål innan träningen gör också att du får ut mer av träningen. Det kan vara keso med färska bär eller med äpple och kanel. Kvarg innehåller mycket proteiner men välj naturell som inte innehåller socker. Du kan sen toppa med dina egna favoritbär eller frukter. Nötter är givetvis också ett bra alternativ.

Middagar fullproppade med vitaminer

När man ska ställa sig och laga middag efter en dag på jobbet kan det ibland stå helt stilla. Man vill äta nyttigt och hälsosamt men det är svårt att komma på vad man ska laga. Ett tips är att ta fram recept för hela veckan och handla efter dessa. Välj gärna recept med färgglada grönsaker såsom röd eller gul paprika, morötter och kombinera med mörkgröna grönsaker. Då får du i dig mängder med antioxidanter som skyddar kroppen. Ett bra sätt att tillaga grönsaker är att woka eller ångkoka. Fördelen är att man behåller vitaminerna och mineralerna samt att man får fram smaken som bäst. Tränar du kan du behöva mer proteiner. Ett tips är grillade kycklingfiléer med färska örter eller fet fisk vilket inte bara passar den som tränar. Den som inte vill äta kött ska vara noga med att äta andra produkter som innehåller proteiner såsom baljväxter. Som vegetarian och vegan kan det vara extra viktigt att satsa på kosttillskott.